dinsdag 31 mei 2011

Naaimachine - Kapucijnaap: 1-2!


U merkt dat de intussen al niet meer zo nieuwe job zo z’n sporen achterlaat in mijn blogfrequentie. De stervende naaimachine zat daar ook voor iets tussen uiteraard, maar dat probleem is intussen verholpen en sinds enkele weken staat de geliefde Bernina terug te blinken in de living ten huize Kapucijnaap, inclusief nieuwe motor, met dank aan de naaimachinewinkel.
Het was even wennen aan het helse tempo dat de oude doos nu opeens haalt, maar intussen kan ik het ding weer bijhouden en dus werd er lustig gestikt.

U herinnert zich mogelijks dit debacle nog. Met behulp van het boek dat meneer Kapucijnaap schonk ter ere van mijn 25e verjaardag waagde ik mij opnieuw aan babyschoentjes, in een iets makkelijkere uitvoering deze keer. Mooi meegenomen dan ook dat het bereiken van de gezegende leeftijd van 25 hand in hand gaat met meer en meer vrienden en collega’s die een kroost op de wereld zetten. Tijdens het maken van de eerste versie werd er stevig gevloekt en bedacht dat zo’n prutswerk toch écht niks voor mij is; maar tegen de tijd dat het schoentje af was en er bij nader inzien toch niet zo mislukt uitzag begon ‘k al van mening te veranderen. Versie 2 en 3 kwamen al een pak vlotter van onder de machine gerold en vormen samen hetvolgende paar:

De aandachtige kijker bemerkt ongetwijfeld dat er een klein verschil in grootte zit tussen beide exemplaren, maar daar gaan we nu ook niet al te moeilijk over doen.

In hetzelfde thema baby waagde ik mij ook aan een hemdje uit dit boek. Er kwam wat geworstel met Franse naaiterminologie aan te pas, maar al bij al bracht ik het er niet slecht vanaf. Ik begreep voor geen meter hoe de afwerking in het boek werd beschreven, om vervolgens tot de conclusie te komen dat biaislint de oplossing kon bieden. Ditzelfde debacle indachtig werd er met weinig enthousiasme gestart, maar op miraculeuze wijze stikte ik netjes het lint vast, zonder uitschuivers en zonder gebruik te maken van alle aanwezig goeie raad over biaislint (excuseer).

En zie hier, er kwam zowaar een zeer toonbaar kimonohemdje tevoorschijn. De stof herkent u misschien nog. Ik had er vooraf weinig vertrouwen in dat het een leuk resultaat ging geven in hemdjesvorm, maar dat draaide een pak beter uit dan verwacht. 


Conclusie: ondergetekende won zowel de strijd met de babyschoentjes als de strijd met het biaislint. Hoera en op naar het volgende!

2 opmerkingen:

  1. Yaaaaay for a return to sewing and posting! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Amai, dat is lang geleden! Welkom terug ;)
    En wow, mooie dingen!
    Babyschoentjes, dat staat hier ook op het programma, in het kader van Maken voor Moeders. Alhoewel ik eigenlijk een beetje begin te vrezen voor het prutserij-gehalte ;)

    BeantwoordenVerwijderen