dinsdag 14 december 2010

Huis-, tuin- en keukennaaiwerk

Af en toe worden er hier ook relatief nuttige dingen in elkaar genaaid. Niks bijster origineel, maar wel praktisch, dus misschien komt het bij u ook nog van pas. Afgelopen weken rolden volgende nuttige items van onder de naaimachine:

Zoals ik eerder al schoorvoetend toegaf, was mijn allereerste naai-project er eentje van Martha Stewart. Hipheidsfactor ver onder nul, maar goed zo gaat dat als al die blogtutorials te hoog gegrepen lijken en je "easy sewing projects" intikt in Google. De terry-cloth caddy is het geworden. Klinkt afschuwelijk en dat is het eigenlijk ook een beetje, maar goed, het ding is handig in een badkamer van 2 vierkante meter en in groene versie ook net iets leuker. De stof is een oude handdoek die klaar lag om naar het containerpark te brengen.


Vervolgens werd er een soortement van muur-organisatie-ding gefabriceerd. In grote lijnen volgens de aanwijzingen uit het boek 101 great ways to sew a metre (waar overigens veel leuke dingen voor beginners instaan, samen met een paar lelijke draken van ontwerpen), met stof van op het Vossenplein en de overschot van bovenstaande handdoek als versteviging tussen beide lagen. Een mooie illustratie van mijn gebrek aan talent om recht te stikken, en ook met dat ding aan de muur ligt er overal rommel, maar de intentie is er toch al en het ziet er ook niet slecht uit:

En tenslotte werd er nog een oude wasmand uit grootmoeder's kelder gepimpt. Het origineel was best mooi, een rieten exemplaar, maar zodanig oud dat ie in gevorderde staat van ontbinding was aan het geraken. In een poging om het desintegratieproces tegen te gaan heb 'k het ding wit geschilderd en een stoffen hoes voor het deksel gemaakt (een cirkel geknipt, randje omgestikt met genoeg ruimte om een elastiek dor te halen, elastiek er in geregen, en klaar, maar dat had u zelf ook wel kunnen bedenken). Voor binnenin maakte ik een grote zak, die met velcro aan de mand wordt bevestigd. U merkt dat ik vrij content ben van dat Vossenpleinstofke:
(mijn excuses voor de werkelijk abominabele staat van de foto's, tegen de zomertijd zal dat beter gaan).

En in minder huishoudelijke sferen kocht ik zaterdag 2 schorten bij Spullenhulp, waarvan ik intussen 2 verjaardagskado'tjes heb gemaakt, maar gezien één van de toekomstige eigenaars misschien meeleest en het pakje pas morgen in ontvangst kan nemen, geef ik voorlopig enkel een sneak preview van de stoffen:
Een cliffhanger van formaat, niet waar? Op het resultaat moet u echter nog even wachten, want dat wordt komende dagen afgeleverd te Londen... 

1 opmerking:

  1. Ooh, ik ben fan van de wasmand, wat een prachtexemplaar!

    En die terry-cloth caddy ziet er inderdaad wel handig uit. Merci dus voor het linkje :)

    Mooie stofjes ook, ik ben benieuwd wat je ervan gemaakt hebt.

    Zalig trouwens, al die tweedehandsstofjes :)

    BeantwoordenVerwijderen