zondag 20 november 2011

Paris je t'aime (un peu)

Ik beloofde u nog wat foto's van Parijs, alwaar we in oktober even neerstreken, onderweg naar zuidelijker gelegen, warme oorden. Daar hoort meteen ook een bekentenis bij: ik hou niet zo van de lichtstad. 't Is daar wel mooi enzo, daar niet van. Er zijn geweldige musea en mooie parken en de Eiffeltoren in de verte zien opdoemen heeft wel enige charme. Maar verder vind ik in Parijs heel weinig van wat ik zo fijn vind aan grote steden: leuke (rommel)markten, een beetje alternatieve cultuur, originele café's. U mag het een cliché noemen, maar in mijn ogen is de Franse hoofdstad te chic, te veel van hetzelfde, te duur, te m'as-tu vu. Om nog maar te zwijgen van het gebrek aan lekkere ontbijtmogelijkheden en goeie, betaalbare koffie.

Soit, dit gezegd zijnde, deden we uiteraard een poging om wat leuke nieuwe côté's te ontdekken. Met enig succes; en reisagent Kapucijnaap raadt aan:

-de rommelmarkt van Place d'Aligré - fijne sfeer op een zonnige zaterdag, er ligt een groenten- en fruitmarkt in Rue d'Aligré en op het pleintje is een kleine maar fijne rommelmarkt; inclusief 1 stoffenkraam alwaar 'k wat mooie bloemenstofjes spotte. (in thema rommelmarkt viel de markt van Porte de Montreuil dan weer wat tegen: een paar leuke tweedehandskramen maar vooral heel veel nieuwe Chinese rommel; het fietstochtje tussen Canal Saint Martin en de markt was dan wel weer leuk - inclusief het erg on-Parijse buurtje rond Mouzaïa)

-algemeen viel het buurtje tussen Bastille en pakweg Charonne ons leuk mee; onder andere de koffie in dit fijne café:

-Op zondag vonden we een lekkere eet-markt op de Boulevard Richard-Lenoir net ten noorden van Bastille; ten noorden van de Boulevard Voltaire vonden we op zaterdag een klein maar fijn marktje met zelfmaakspullen en op zondag een leuk rommelmarktje. Rond Rue Oberkampf vonden we ook wat gezellige straatjes, en heerlijke pizza (Mamma Roma-stijl, per gewicht)

-Als u net als wij eindeloos rondloopt in Parijs op zoek naar lekker en betaalbaar en ook nog vegetarisch eten, biedt de Joodse gemeenschap rond Rue de Rosiers een uitkomst met heerlijke broodjes falafel; aan de andere kant van de rivier doet Maoz in de Rue Saint André des arts hetzelfde. Nomnomnom. (Maoz vindt u trouwens ook in o.a. Amsterdam, Londen en Barcelona - altijd ZO lekker)

-Bent u op zoek naar stof en dergelijke meer; veel blogs schrijven over Montmartre als ultieme stofbuurt; maar daar kwam ik niet deze keer. Ik kwam wel enkele Petit Pan winkels tegen; waaronder de grote stofwinkel/mercerie in de Rue François Miron (aan de andere kant van de straat zit een Petit Pan winkel met "afgewerkte producten"). Vlakbij kan ik u de Bazaar de l'Hôtel de Ville (BHV, jawel, verzint u zelf de mopjes maar) aanraden voor een uitgebreid aanbod patronenboekjes (Franse vertalingen van de populaire Japanse boekjes, maar ook ander leuk gerief) en ook wel voor wat stof en mercerie op de 4de verdieping. In de andere richting loopt u best ook eens naar de Rue Saint Paul; ondanks haar centrale ligging was ik er nog nooit geweest, maar er liggen naast een leuke Engelstalige boekwinkel ook heerlijke tweedehandswinkels, waaronder eentje met een behoorlijk aanbod retro lintjes, knopen en lappen stof (euhm ja, ik ben de naam vergeten - excuus).

-Bensimon hebben ze in Brussel ook, maar deze naaimachine wou ik u toch niet onthouden:



Alles bij elkaar valt het dus best nog wel mee met Parijs; maar onze volgende halte wordt toch weer London, baby! Ah oui!


1 opmerking:

  1. Ik ben sowieso geen stadsmeisje, geef mij maar de natuur, met liefst zo weinig mogelijk ander volk. Ooit ben ik naar Parijs geweest voor een weekendje, maar dat had ik gewonnen - en gratis naar Parijs, daar zeg ik dan ook weer niet neen tegen, maar zo helemaal uit mezelf naar Parijs, neih... London, daar wil ik wel ooit naartoe, en Berlijn, maar verder spreken steden mij niet zo erg aan.

    BeantwoordenVerwijderen