zaterdag 8 januari 2011

Number 55

Toen ik in Londen woonde hadden we een stamrestaurant. Te midden van de drukte en de m'as-tu-vus van uitgaansbuurt SoHo zat er een Thai, genaamd Chiang Mai. Heel erg niet-hip in vergelijking met de concurrentie in de buurt, met doodvriendelijk, verlegen personeel; ook al niet echt typisch voor de omgeving en bovendien spotgoedkoop. Maar met het Ć llerlekkerste eten. 
Na een tijdje moest ik zelfs mijn bestelling niet meer doorgeven, want op het moment dat ik binnenstapte werd de instructie al naar de keuken geroepen: number 55, with tofu. 
Iedereen die ik leerde kennen of die op bezoek kwam werd -willen of niet- meegezeuld voor een Thaise maaltijd. Maar toen we in december de proclamatie wilden gaan vieren met een number 55 bleek het onvermijdelijke gebeurd - Chiang Mai is niet meer. Er zit nog steeds een Thai op dezelfde plaats, maar het is zo'n hippe versie geworden, met dure meubels en obers in het fancy zwart. De prijs is recht evenredig gestegen met die van het interieur, maar van het menu blijft weinig over. Weg met de nummertjes en weg met number 55. Gang hang lae noemt dat trouwens. Want ja, het is zo lekker dat ik niet enkel het nummertje maar ook de naam ken.

Een geluk dat ik intussen al zelf in de weer was geweest met het uitdokteren van het recept. Mijn samenraapsel kan uiteraard niet helemaal tippen aan de originele versie. Maar als u van Thais houdt, haal dan toch maar de volgende ingrediƫnten boven:

-een stevig stuk verse gember
-een potje Thai red curry (ik gebruik meestal die van Thai heritage die makkelijk te vinden is - over het potje uit de biowinkel was ik niet zo enthousiast)
-een doos kokosmelk/room
-een pakje tofu
-1 ajuin
-2 teentjes look
-een rode en/of gele paprika (broccoli kan ook) 
-verse koriander
-pindanoten (al heb 'k die er zelf nog nooit bijgegooid, wegens moeilijk te vinden in niet-gezouten versie)
-rijst naar keuze

En aan de slag: Breng de rijst aan de kook. Meng de rode curry geleidelijk met de kokosroom tot een (redelijk) homogene massa. Koud is het niet bijster lekker, maar proef best toch alvast even om te checken of de pikantheidsgraad goed zit. Snij de tofu in blokjes en voeg bij het curry/kokosmengsel - zet de hele handel even aan de kant.
Snij de ajuin, look, gember en paprika en stoof in olie samen met de pindanoten.  Eens de groenten min of meer gaar zijn gooit u het curry/kokos/tofu mengsel erbij. Op een zacht vuurtje laten opwarmen en tadaaaaa, klaar! Als alles goed gaat is de rijst intussen ook gaar en kan u het hele zootje bij elkaar gooien, met wat verse koriander er bovenop. En dan maar inbeelden dat u in een onhip Londens restaurant zit en bediend wordt door de aardigste mensen van de wereld.

1 opmerking: