dinsdag 23 november 2010

Sous-marin à la végétarienne

Sous-marin, dat is één van de absolute winning recipes van mijn grootmoeder (en ze is een wandelend kookboek, dus ja dat is een referentie). Sinds ik een jaar of tien geleden vlees en vis afzwoor werd er naarstig gezocht naar een valabel vegetarisch alternatief en toen ik vorig jaar hier vrijwilligerswerk deed, kwamen we op de proppen met het volgende recept. Ik gok dat dit recept zo'n drie kwartier à 1 uur van uw kostbare tijd in beslag neemt, maar het is dan ook de moeite waard.

De originele versie bestaat uit een laagje gehakt, een laagje tomaat met ajuin en een laagje puree. De vegetarische versie ziet er als volgt uit:

U hebt nodig: 2 ajuinen, 3 teentjes look, peper en zout, nootmuskaat, boter en melk voor de puree, 1 kg aardappelen, 200gr gedroogde linzen (de kleur kiest u zelf), 2 à 3 preien, 500 gr champignons, olie of boter voor het stoven en een klein zakje geraspte kaas.

Schil de aardappelen en breng ze aan de kook. Spoel de linzen en kook ze voor de periode aangegeven op de verpakking (zo'n 20 à 30 minuten normaalgezien). Terwijl patatjes en linzen op het vuur staan is het tijd om ajuinen en look te snijden en te stoven – bij voorkeur doet u dit in 2 verschillende pannen, met ongeveer de helft van de ajuinen/look in elke pot. Na een minuut of vijf voeg je de gesneden prei bij één van deze pannen met look/ajuin. Wanneer deze mengeling bijna gaar is, gooit u de gesneden champignons erbij, tot het geheel er lekker en eetbaar uitziet. Ondertussen zijn de aardappelen en linzen bijna klaar – voeg de linzen bij de tweede pan met ajuin/look en maak puree van de aardappelen en de melk/boter/peper-zout-nootmuskaat. Vet een ovenschotel in en leg op de bodem een laagje linzen/ajuin mix. Daarbovenop komt een laag prei/champignon mix en als kers op de taart, een laag puree. Haal de geraspte kaas tevoorschijn en strooi kwistig bovenop de schotel. Aangezien alle ingrediënten eigenlijk al gaar zijn, hoeft de schotel enkel nog even de oven in om de kaas te laten smelten. En eens dat zover is… AAN TAFEL!

Dit recept werkt voor alle leeftijden (getuige toch het feit dat ik de versie van de grootmoeder al sinds mensenheugenis eet), kan in gigantische porties gemaakt worden (bij FoodCycle maakten we dit regelmatig voor 50 mensen tegelijk – ideaal dus als u nog eens fouriert) en bovendien hoeft u zich eigenlijk geen bal aan te trekken van de ingrediënten die ik net heb opgesomd: linzen kunnen bijvoorbeeld vervangen worden door vegetarisch gehakt (of gewoon gehakt uiteraard, zo u wenst), in plaats van prei kan u ook tomaten gebruiken en de aardappelpuree kan gepimpt worden tot wortelpuree – allemaal even lekker!

Schone foto's van eten, daar ben ik niet echt goed in – maar hier vindt u een prentje van een niet-vegetarische versie – zo zou het er dus ongeveer moeten uitzien… maar dan vegetarischer :)

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen