zondag 24 januari 2016

Green & the city: Barcelona

Ik was twee dagen in Barcelona begin deze week. Niet voor het eerst, maar wel voor het eerst met het vliegtuig. Eerdere bezoekjes gebeurden op iets ecologisch verantwoordere wijze: met de bus, op schooluitstap in het zesde middelbaar (ik was zo rond Luxemburg al aan het overgeven); met de nachttrein uit Parijs (keislecht geslapen met dank aan een baby in de gedeelde slaapwagon, maar wakker worden met zicht op de de Middellandse Zee maakte veel goed) en afgelopen lente met de fiets vanuit Avignon. Deze keer was het gewoon keihard met Ryanair, en vandaag doe ik nog eens hetzelfde traject dus ik ga regelrecht naar de hel der ecologisten, maar om het toch wat goed te maken, deel ik graag wat groene adresjes in Barcelona: vegan-vriendelijke restaurantjes, een paar leuke winkels met een fair aanbod en een fietstip. Naar goede gewoonte nam ik veel te weinig foto’s, dus klik vooral verder op de links om een beter beeld te krijgen van de verschillende etablissementen.




Vegan/vegetarisch lekkers

Teresa Carles: Het beroemdste vegetarische restaurant van de stad heeft een meer dan degelijk aanbod voor veganisten. De hoofdgerechten zijn meer dan geslaagd, maar ik werd vooral enthousiast van de originele vegan desserts. Om de hoek zit het flexitarische Flax & Kale van dezelfde uitbaters (niet volledig vegetarisch, maar wel voornamelijk plantbased dus opties genoeg), maar die plek opent helaas te laat om een ontbijt-voor-het-werk toe te laten. Ochtendlijk Barcelona leeft vooral van koffie en croissants aan de toog van Spaanse café’s – wat mij telkens weer bij mijn grootste vegan frustratie brengt, namelijk het feit dat je bijna per definitie in hippe, Scandinavische interieurs terecht komt voor toast met avocado, waarbij je niet meer weet of je nu in Barcelona, Berlijn of Belgrado zit en er toch wel wat couleur locale verloren gaat. Goed, Teresa Carles dus, hip maar wel erg Spaans: website  Wijk: Placa Catalunya/El Raval. Carrer del Jovellanos 2


De obligate toast avocado bij Teresa Carles - ik was vooral onder de indruk van de schuimlaag op de soja cappucino

Gopal: De ultieme guilty pleasure voor vegans in Barcelona – belachelijk lekkere burgers en desserts (de chocolade donut!), en een vegan tortilla waarvan ik mij nog steeds afvraag hoe ze hem maken. Er zijn een paar zitplaatsen binnen, maar bij mooi weer is het leuker zitten op het pleintje voor de deur. Op het zelfde plein zitten ook nog Green bikes (zie hieronder) en een ander vegetarisch/veganistisch restaurant genaamd Vegetalia, dat ik nog niet heb getest. Happy Cow pagina. Wijk: Gotic. Carrer dels Escudellers 42.

Quinoa: mini restaurantje in Gracia waar je terecht kan voor vegetarische en vegan quiches, burgers, sla’tjes en taart. Als er geen plaats is om te zitten, kan je je buit meenemen en opeten op de Placa del Sol. Happy Cow pagina. Wijk : Gracia Travessera de Gracia 203.

Coco: vegetarische en vegan empanadas, quiches en taartjes in El Raval. Ik vind geen website terug, volgens mij lag deze in de Carrer de las Tapies, een zijstraat van de Ramblas.

La Vietnamita: Vietnamees restaurantje in Gracia met lekke veggie en vegan opties, al check je best even of het gerecht dat je wilt niet met vissaus wordt bereidt. website Wijk: Gracia. Torrent del’Olla 78. Blijkbaar zit er ook een vestiging in Born, op de Carrer Commerc, 17.

Café Camelia: gezellig café’tje in Gracia waar je terecht kan voor koffie en lunch, alles op het menu is vegetarisch, meestal zijn er ook vegan opties. Happy Cow pagina. Wijk: Gracia. Carrer Verdi 79. 

Rasoterra: Vegetarische/plantaardige slow food van de bovenste plank – dit is het ideale adres voor wie het even gehad heeft met de ietwat hippie aandoende cafétjes, en als het wat specialer mag zijn. Misschien wel één van de lekkerste plekken waar we ooit aten. website Wijk : Gotic. Carrer del Palau 5

DosTrece: Ontbijt vinden voor 10 uur ‘s ochtends is niet altijd simpel in Barcelona, maar hier kon ik om half tien al aanschuiven voor vegan French toast. website Wijk: Raval. Carrer Carme 40. 


Faire winkels

Amapola: vegan winkel, met een (redelijk beperkt) aanbod leervrije schoenen, maar ook handtassen, T-shirts en andere accessoires. Website. Wijk: Gracia. Travessera de la Gracia 129

Okoluti: Met voorsprong mijn favoriete winkel in Barcelona, met een redelijk uitgebreid aanbod kleren voor jong en oud, maar ook boeken (vooral in het Spaans), juwelen en praktische spullen als hervulbare flessen. Website. Wijk: Gracia. Asturies 36-38. Blijkbaar zit er ook een filiaal in het shoppingcentrum Arenas aan de Plaza Espanya. 

Gra de Gracia: wie een appartementje huurt in de stad en zelf kookt, kan terecht in deze verpakkingsvrije winkel. Website. Wijk: Gracia. Carrer de Puigmarti 11

Rollitoasi: dit winkeltje is niet uitgesproken “groen”, maar verkoopt wel enkel zelfgemaakte spullen van locale ontwerpers. Ik zag er onder andere mooie juwelen en gedrukte prenten en postkaartjes.  Website. Wijk: Gracia. Travessera de Gracia 141.

GreenLifeStyle: mooie winkel met “eco fashion”. Website. Wijk: Gracia. Torent de l’Olla 95. 

Skunkfunk: Dit Spaanse merk beperkt zich uiteraard niet tot Barcelona, maar de flagshipstore krijgt toch een speciale vermelding. Nog niet het hele aanbod is groen, maar Skunkfunk is wel een echte voorloper op vlak van duurzaamheid, en je vind heel wat modellen in de collectie gemaakt uit bio-katoen, Lyocell of andere eco-stoffen, en een heel aanbod niet-lederen handtassen.  Website. Wijk: Gotic. Carrer Ferran 19

La Central: een zijsprongetje binnen het ecologisch verantwoorde/faire aanbod; omdat boekenwinkels nu eenmaal altijd goed zijn. Voor wie van boeken houdt maar (net als ik) weinig tot geen Spaans begrijpt heeft de vestiging van La Central in Raval een meer dan degelijke selectie Engelstalige boeken (inclusief stadsgidsen voor Barcelona); en een gevaarlijk aantrekkelijk aanbod van schriftjes en dergelijke. Website. Wijk: Raval Carrer Elisabets 6 (ook filialen elders in de stad, maar hier hebben ze het meeste Engelstalig aanbod). 



De fiets op: het fietsdeel system Bicing is er enkel voor inwoners van Barcelona, dus doe geen moeite om uit te vissen hoe je die dingen kan uitlenen. Ik huurde goedkoop (3 euro voor 2 uur) een fiets bij Green bikes in Barrio Gotic, en peddelde Montjuïc op voor een picknick in het zonnetje (ok, ik peddelde de berg half op en ging te voet verder want die huurtfietsjes met 3 versnellingen zijn niet echt gemaakt voor dat soort hellingen). Fietsen in Barcelona kan heerlijk zijn, maar het loont om fietsvriendelijke straten op te zoeken want in de smalle straatjes is de weg delen met het autoverkeer niet altijd even gezellig. 

Halverwege Montjuic

4 opmerkingen:

  1. Oh, ik herinner me Montjuic... Oh boy, bijna 20 jaar geleden dat ik in Barcelona was, dat is een teken, ik moet eens terug!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. lijkt leuk! ik was vorig jaar even in Madrid en daar heb ik heel wat minder vegan hotspots ontdekt (waarschijnlijk vooral omdat ik in omni gezelschap was met weinig zin om te zoeken of tijd te besteden aan eten, en ik er te kort was om zelf op zoek te gaan, heb me maar beholpen met snacks en fruit). er waren wel gepofte zoete aardappelen op straat, wat ik helemaal geweldig vond :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. en bedoel je zo'n spaanse tortilla? je zou dit recept eens kunnen proberen: https://vegetus.nl/spaanse-tortilla-met-kikkererwtenmeel/

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mijn hartje bloedt weer een klein beetje. Ik heb er in 2015 7 maanden gewoond en ik kijk nog heel vaak met veel heimwee naar terug. Teresa Carles was één van mijn favoriete restaurant, zoooo lekker :-)

    BeantwoordenVerwijderen