zondag 10 november 2013

de feestelijke vegan brownie

Omdat het weekend is, omdat ik gisteren op een ochtendlijke rondleiding in Molenbeek mijn hart nog eens vijfvoudig verloor aan deze stad, omdat ik intussen ruim een jaar plantaardig eet en daar nog altijd zeer content van ben, omdat de kapucijnapen in 2014 verhuizen naar een fijn nieuw (oud) appartement met een gele ijskast en omdat er voor een goeie brownie eigenlijk nooit een reden nodig is - de plantaardige brownie!

Wie op zoek gaat naar recepten voor vegan brownies komt al snel allerlei onheilsberichten tegen over hoe moeilijk het is om een plantaardige versie van een brownie-recept te maken. Iets met het belang van eieren voor de juist consistentie. Chance dat ik beroep kon doen op Lisette in Luilekkerland, het vegan dessertenboek van Lisette Kreischer.

Ik paste het recept een beetje aan wegens niet alle ingrediënten in huis, en omdat ik de lichtbruine kleur van het beslag niet echt vertrouwde. Dus werd het:


200 ml rijststroop
235 g bloem
150 g appelmoes
150 ml zonnebloemolie
150 ml water (water in een brownie!)
ongeveer 200 gr zwarte chocolade - de helft om te smelten en de helft in kleine stukjes 
1 theelepel bakpoeder
1 eetlepel Nesquick
een paar druppels vanille essence (of the real stuff natuurlijk)
beetje kaneel
twee handjesvol noten, grof gehakt (ik had walnoten en hazelnoten voorhanden, maar pecannoten zullen ongetwijfeld ook een goeie optie zijn)

De bedoeling is dat je de natte ingrediënten (rijststroop, appelmoes, zonnebloemolie, water, vanille, gesmolten chocolade) in één kom mengt en de droge (bloem, Nesquick, kaneel, noten, stukjes chocolade, bakpoeder) in een andere, en vervolgens gooi je beide mengsels bij elkaar. De "natte" mix van zonnebloemolie, rijststroop en appelmoes gaat er ronduit goor uitzien, maar dat moet u gewoon maar even negeren, het komt goed, beloofd. 


Het recept schrijft cacaopoeder en relatief weinig zwarte chocolade voor en aangezien ik wel Nesquick had maar geen cacaopoeder, smolt ik een extra hoeveelheid zwarte chocolade (met een beetje soyamargarine in de pot, dat moet ongetwijfeld au bain marie, maar rechtstreeks gaat zoveel sneller) en draaide die mee door de natte mix. Het beslag gaat vervolgens een halfuurtje in de oven, als je er met een satéstokje/breinaald in prikt hoeft die er niet droog weer uit te komen want het hele punt van brownies is uiteraard dat ze een beetje plakkerig blijven. Ik heb overigens geen satéstokjes in huis dus ik wacht gewoon een halfuurtje en zet de oven af als de bovenkant van de brownies er min of meer gebakken uitziet. Bakken voor de luie huisvrouw, jawel.

In het boek staan ook aanwijzingen voor een bijbehorende chocolade fudge laag, maar die liet ik achterwege. De brownie werd goedgekeurd door een ruim publiek van niet-vegans en geen kat die gelooft dat het recept geheel en plantaardig en -op de suiker in de appelmoes en chocolade na- bijna suikervrij is. Jammer genoeg pakte het eindresultaat nog minder op foto dan het maakproces zelf:


Samen met de heerlijke lemony thyme summercake heb ik er bij deze een nieuwe favoriet bij uit Lisette in Luilekkerland - zo komen we de herfst wel weer door. 


2 opmerkingen:

  1. Allez, ik vind een traditionele natte mix, met ei en al, er ronduit goor uit zien. En brownies ben ik eigenlijk pas echt graag gaan eten sinds ik vegan begon te bakken. Lang leve plantaardige bruintjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit is voor herhaling vatbaar - ik kom zeker langs!

    BeantwoordenVerwijderen