zondag 5 mei 2013

biologisch Brussels brunchen

Voor iemand die beweert over Brussel te schrijven, schrijf ik eigenlijk bijzonder weinig over die hoofdstad van ons. Niet dat er niks te vertellen valt, wel dat ik simpelweg niet weet waar te beginnen. Een klein hapbaar brokje dus vandaag, in het thema ontbijt/brunch. De Kapucijnapen eten zelden ontbijt buitenshuis, want onze keukentafel op een weekendochtend, met een tafel vol lekkers en de krant, daar valt eigenlijk niet mee te concurreren. Maar deze week stapte ik toevallig in niet één, maar twéé fijne ontbijtplekken binnen. Mocht u zich dus ooit 's ochtends met rammelende maag in de hoofdstad bevinden (of later op de dag natuurlijk, want beide etablissementen zijn open tot een uur of zes), dan beveel ik u zeer warm aan:

Yeti - te vinden in het sympathiekste zijstraatje van de Anspachlaan (de Bijstandsstraat, op nummer 4), Yeti zit er intussen al bijna een jaar denk ik, maar om één of andere reden passeerde ik er nooit op een hongerig moment. De etalage nodigt nochtans uit, met grote ramen die zicht geven op een lichte, heel grootstedelijke (denk: Berlijn of Londen) eetruimte. Zo'n café waarvan ik steevast denk "oh als ik nu een freelance journalist zou zijn, dan zat ik hier elke namiddag te werken met een kop koffie". En ik WIL niet eens freelance journalist worden. Een stel sympathieke Canadezen houdt de handel draaiende, de sfeer is relaxed (een beetje te relaxed misschien voor wie echt heel veel honger heeft) en de brunchkaart doet watertanden. Bovendien kiezen de uitbaters zoveel mogelijk voor lokale, biologische en fair trade producten, waarvan sommige ook te koop zijn uit het bijhorende winkelrek. Dubbele winner! Er staan enkele vegetarische opties op het menu, voorlopig nog geen veganistische, maar de kok kwam met veel plezier uit z'n keuken om wat vragen te stellen over wat ik wel en niet at en toverde vervolgens een gigantische custom made salade op tafel met broccoli, boontjes en gefrituurde ajuintjes. Lekker! 
(c) foto: Yeti

God save the cream - die naam alleen al verdient natuurlijk een aanbeveling, maar het gaat ook verder dan dat. Een klein stukje Groot-Brittannië in Brussel, is GSTC. Net buiten de drukte van de place Stéphanie aan de Louizalaan waant u zich even in Londen. Op de kaart staan zowel ge-wel-dig uitziende taartjes allerhande als een reeks hartige gerechten die wisselen met de seizoenen. Alles op het menu wordt ter plaatse gemaakt, met biologische ingrediënten (er staat zelfs een lijstje met leveranciers online), en ook hier vindt u een winkelwand waar u een Britse organic assortiment bij elkaar kan shoppen. Ik dronk er dit weekend een heerlijk grote koffie verkeerd (sojamelk: check) maar wil zeker terug om het GSTC-bord uit te proberen, de dagschotel die uit een wisselende combinatie van kleinere hapjes bestaat (niet per definitie vegetarisch/veganistisch, maar de uitbater verzekerde wel dat dat op simpele vraag zeker mogelijk is; en dus beloofde ik meteen om terug te komen).

(c) foto: God save the cream
Nog meer plantaardig en/of biologisch brunchen in de hoofdstad? Intussen wereldberoemd en nog weinig origineel, maar ook de filialen van Le Pain Quotidien blijven een life saver voor de hongerige veganist. De boterham met tahini en geroosterde groenten is hemels, sojamelk is er altijd voorradig en afsluiten kan met de vegan muffin. De gemeenschappelijke tafels hebben intussen zowat heel België en bij uitbreiding de meeste wereldsteden veroverd, dus qua Brussels exportproduct kan dat wel tellen. 

Zo. Laat ons hopen dat bij deze de bal weer enigszins aan het rollen gaat wat die Brussel-posts betreft. Houdt u vooral niet in mocht u verzoeknummers hebben.

3 opmerkingen:

  1. Negen maanden heb ik in Brussel gewerkt, maar zelden ben ik buiten de Ravensteingalerij gestapt. Als ik dus eens geen eten meehad, kocht ik iets bij Exki. Jammerjammer, met Yeti zo dichtbij.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. o, FIJN.
    ik wandel vaker langs Yeti, dus snel maar eens naar binnen gaan! al klinkt GSTC ook fiiiijn. dank je voor je tips, (ik zeg nooit nee tegen Brusseltips) :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik kijk er naar uit om hier binnekort binnen te stappen!
    London zo vlakbij! Yeah!

    BeantwoordenVerwijderen