vrijdag 31 december 2010

Kapucijnaap (hartje) Londen

Vorig jaar mocht ik een jaar in Londen wonen en dat was echt ongelooflijk fantastisch heerlijk. Want Londen is de allerallerfijnste stad van de wereld. Echt waar. Ik zou daar boeken vol over kunnen schrijven maar bij gebrek aan geordende gedachten over mijn geliefde stad is het nog geen blogonderwerp geweest. Tot ik gisteren zag dat deze fijne blogster uitkijkt naar een weekendje Londen. En ook al kent de dame in kwestie Londen misschien beter dan ikzelf; er kwam toch een onweerstaanbare drang kwam opzetten om enkele tips mee te geven. Want uiteindelijk heb ik voorlopig toch nog maar weinig oogverblindende creatieve creaties te tonen en kan ik u dus maar beter iets vertellen over een onderwerp waar ik wél iets over weet. Het kost enige moeite, maar ik zal mij beperken tot twee van mijn favoriete weekendbezigheden te Londen, beide te vinden in Oost-Londen.

Zaterdag te Londen: Hackney klinkt u misschien niet zo bekend in de oren als Oxford Street maar is wel bergen gezelliger. Op zonnige zaterdagen geraakt u in er via een heerlijke wandeling langs het kanaal, vanuit Angel (op iets minder zonnige zaterdagen kan ook de bus u ter plekke brengen). Eens gearriveerd kijkt u uw ogen uit op Broadway Market, want er zijn tweedehandskleren en prachtige zelfmaakdingen en ZO VEEL lekker eten. Op de weg terug richting bushalte kan u langsgaan bij de Georgiër voor ’n lekker stuk khachapuri, en boerderijbeesten gaan aaien in Hackney city farm.

Op zondag neemt u de bus, en wel naar Shoreditch Town Hall (of eventueel de metro naar Liverpool Street Station). En van daaruit wandelt u naar Columbia Road flower market. Daar komt u al snel de Bonfire Band  tegen (ook wel bekend als de beste band ter wereld, dus steek alvast wat kleingeld in uw broekzak voor hen). 
U loopt de markt op, de tweedehandswinkeltjes in en uit en koopt uzelf misschien een cupcake hier. In de zomer ziet dat er ongeveer zo uit:
Bloemen beu gezien? Tijd om af te zakken naar Brick Lane, waar u zich een weg baant tussen massa’s onverbeterlijke hipsters en uzelf beloond met koffie en cake hier. Eens onder de spoorwegbrug door gewandeld ziet u aan uw linkerzijde enkele hangars. De eerste zit vol overheerlijke exotische maaltijden, de tweede vol heerlijke tweedehands en zelfmaakspullen. Iets verder loopt u de Sunday Upmarket binnen, ook weer vol overheerlijke exotische maaltijden en mooi zelfmaakspullen. En als u dan nog op uw benen kan staan wandelt u naar Spitalfields Market, voor NOG meer zelfmaakspullen. En nog een welverdiende koffie.

Om toch een beetje in het thema creatief te blijven: omwille van de logistieke onhandigheid wachtte ik met de aankoop van mijn naaimachine tot na het Londenverblijf – erg veel weet ik dus niet over de Londense “craft scene” maar bij deze toch een poging:  In Berwick Street zitten minstens 5 (weinig originele maar wel met een redelijk aanbod) stoffenwinkels, op Columbia Road vindt u Beyond fabrics (meer hippe stofjes, niet goedkoop). Breiliefhebbers kunnen langsgaan bij het geweldige Loop in Angel, of bij I knit ten zuiden van de Thames. En handwerk-liefhebber of niet, vlakbij het Eurostar station vindt u nog deze fijne plek. Voor ’t geval u nog niet genoeg koffie en cake hebt gehad. Oh en Waterstone’s en Foyles verkopen een indrukwekkende collectie naai-boeken!

En tussendoor uiteraard niet vergeten om eekhoorns en vossen te spotten.
Er volgen ongetwijfeld ooit nog wel wat meer gestructureerde Londenverhaaltjes, over Hampstead Heath en Primrose Hill, over Brixton en Richmond, over Holland Park en Kew Gardens, over Borough Market en Greenwich en over zoveel meer.

En u? Wat is uw favoriete plek, in eigen of andermans land?

(Met mijn excuses voor het beperkte fotomateriaal – ik maakte tijdens mijn jaar in de Britse hoofdstad de kapitale fout om bijna geen foto’s te nemen want “ahja, ik ben hier toch nog lang genoeg”. Meer informatie met bijbehorend fotomateriaal vindt u bij mijn Kroatische partner in crime)

3 opmerkingen:

  1. Ik kom niet meer naar uw blog! Gek he, enkel omdat ik zooooooooo jaloers ben op jouw jaar in Londen. Normaal ga ik om de twee jaar vier dagen met mijn moeder naar Londen, maar dit jaar zit het er niet in, de eerstvolgende keer is pas 2013 (nà de Olympische Spelen).

    <3 Londen. En vanaf nu kom ik dus niet meer op je blog (tot ik er klaar voor ben/er een volgende post opstaat). Lol.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. oeioei, excuses, 't was niet mijn bedoeling uiteraard om u de kast op te jagen! Speciaal voor u, twee andere posts erboven, dat ge er niet meer naar moet kijken :) Maar verder wel: blij te weten dat ge ook fan bent van de fijnste stad ter wereld :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. London ma belle.
    Eindeloos genieten!
    Hoog tijd om terug te gaan!

    BeantwoordenVerwijderen