maandag 11 juni 2012

Sint-Gillis Dorp

Vaak is Brussel een grootstad, maar soms, soms is Brussel ook gewoon een dorp. Vorige zaterdag lag dat dorp in Sint-Gillis, al waar ik snel even langsging om van het Russisch studeren te ontsnappen. Ik trof er een heus dorpsfeest, inclusief goochelaars, rommelmarktje en gigantische rookpluimen afkomstig van barbecues allerhande. La fête des voisins, in Sint Gillis doen ze dat in stijl, én in de zon.



Ik was op weg naar elders en stootte onverwacht op 'n relatief nieuwe tweedehandswinkel op de Volderslaan, met de redelijk geweldige naam Fripes Kot. De sympathieke eigenares verkoopt tweedehands allerhande - zowel kledij als interieurspullen, en zowel "echte" retro als meer hedendaagse tweedehands, zoals hemdjes van de H&M of jeansbroeken van Levi's. Voor die dagen dat u er niét als een oranje bloemenzaak wilt bijlopen, quoi. 


Het Fripes Kot van Anneke is een fijne reden om naar Sint-Gillis af te zakken, maar niet de enige. Ik was immers op weg naar Le Supermarché de ta mère, in dezelfde straat, met een zo mogelijk nog genialere naam.

De supermarché organiseert creatieve workshops allerhande en verkoopt ook spullen van creatievelingen uit de buurt. Mooie spullen, meer bepaald.




Geen betere plek in Brussel om kado'tjes te kopen voor uw vrienden met stijl, dan in dit alleraardigste winkeltje. En als u daar dan toch in de buurt bent, zijn er uiteraard cupcakes bij Merrily's en bagels bij Au pays des merveilles en koffie met kranten bij Maison du Peuple. Of een fascinerende boekwinkel van communistische slag, en een goeie bio/fairtrade winkel en een straatje vol prachtige art nouveau. 

Op termijn zet ik dat allemaal eens op de kaart voor u, want Kamiel & Odille, bekend van de geweldige Gent-kaart, was zo aardig mij bij te staan in het creëeren van een Brusselse versie. Maar, geduld, beste vrienden, computertechniek en ikzelf dat gaat nog niet zo hand in hand, dus het wordt een werk van lange adem. In afwachting krijgt u alvast een prentje van de inventiefste grafitti die ik de laatste tijd in Brussel spotte. Want foto's nemen op 200m van onze voordeur, schaamteloos midden de toeristen, dat is altijd een beetje vakantie.




1 opmerking:

  1. Het wordt hoog tijd dat je me mee op sleeptouw neemt in Saint)Gilles!
    Dringend datum afspreken!

    BeantwoordenVerwijderen